Prvé zjavenie, ktoré mala Alphonsine, sa odohralo 28. novembra 1981 a posledné 28. novembra 1989. V júli 1989 skončila Alphonsine humanistickú školu v Kibehu s diplomom na úrovni A2, ktorý jej umožňoval prácu na sekretariáte. Keď sa jej v tom čase pýtali na plány do budúcnosti, hovorila, že sa chce stať rehoľníčkou. Najprv spontánne myslela na kongregáciu sestier Benebikira. Predstavené z tejto rehole však neustále prejavovali zdržanlivosť a zdôrazňovali fakt, že cirkevní predstavitelia ešte neobjasnili problémy údajných zjavení. Po skončení vzdelávania v Kibehu Alphonsine hneď zamestnali ako sekretárku stenografku v Diecéznom katolíckom centre vzdelávania pre prefektúru Gikongoro. Centrum viedol kňaz. Keď v roku 1992 bola vytvorená diecéza Gikongoro, Alphonsine si prácu udržala. V roku 1994 tam prežila tragédiu masakier a genocídy. Z bezpečnostných dôvodov sa musela schovať na fare v Gikongore. Potom sa rozhodla utiecť pred nepokojmi a klímou všeobecnej nestability v krajine a vycestovala s priateľmi do Zaire (dnes Konžská demokratická republika). V meste Bukavu sa o ňu postarali miestne rodiny, ktoré ju spoznali v Kibehu pri príležitostí zjavení a pútí.
Po niekoľkých týždňoch sa Alphonsine vydala na ďalšiu cestu. Pomocou ivorijsko-konžskej rodiny, s ktorou sa zoznámila v Kibehu v čase zjavení, sa dostala do Abidžanu na Pobreží Slonoviny. Prostredníctvom tejto rodiny sa skontaktovala s kňazom mariánom Raymondom Halterom, s ktorým sa tiež poznala od čias zjavení 28. novembra 1989. Prakticky sa stal duchovným otcom Alphonsiny a staral sa o ňu počas jej pobytu na Pobreží Slonoviny. Bdel nad ňou do svojej smrti v decembri 1998. V tom čase francúzsky kňaz Bezel a veľký priateľ otca Haltera pomohol Alphonsine vybaviť štipendium na trojročné štúdium na Vyššiu obchodnú školu Castaing v Abidžane (1995 – 1998), ktoré nemohla ukončiť.
Po smrti kňaza Raymonda Haltera ho zastúpil ivorijský diecézny kňaz Basile Mobio Gbangbo z arcidiecézy Abidžan, dekan z farnosti Najsvätejšieho Srdca v Abobe. Zdá sa, že tento kňaz zohral dôležitú úlohu v živote Alphonsine ako dobrý duchovný radca. Poznal sa s kardinálom Bernardom Agréom, abidžanským arcibiskupom, s ktorým mohla Alphonsine nadviazať kontakt. Na radu kňaza Basilea sa Alphonsine rozhodla opustiť obchodný inštitút a zapísala sa na Vysokú školu katechetickú v Abidžane, patriacu ku Katolíckej univerzite Západnej Afriky. Taktiež sa stala kandidátkou rehole svätej Kláry. Po ukončení štúdia teológie v júni 2003 v odbore katechéza vstúpila do kláštora svätej Kláry v Abidžane (sestry klarisky). Rehoľné rúcho si obliekla 26. júla 2004, keď začala noviciát. Slávnosť zloženia dočasných sľubov sa odohrala 15. júla 2006. Mladá kandidátka odvtedy nosí meno Alphonsine od Kríža.
Rodičia Alphonsine už nežijú. Jej otec Thaddée Gakwaya bol zavraždený septembri 1994. Matka Immaculée Mukarasana zomrela niekoľko rokov po genocíde v roku 1994.
Nathalie Mukamazimpaka sa narodila v roku 1964 v Munini, v súčasnom dištrikte Nyaruguru, farnosť Muganza, diecéza Gikongoro. Jej otec sa volá Laurent Ngango a matka Gaudence Mukabaziga. Pokrstili ju 2. februára 1968 vo veku štyroch rokov. V čase zjavení bola žiačkou štvrtej triedy strednej školy v Kibehu. Nathalie sa stala známou predovšetkým pre posolstvo o utrpení za hriechy iných, ako aj o neustálej modlitbe za svet, ktorý sa má zle a hrozí mu úpadok.
viac Nech už to bolo akokoľvek, výzva obetovať sa za hriechy iných sa stala
jedným z dominantných motívov zjavení v Kibehu a Nathalie sa
vždy snažila žiť podľa tohto posolstva najlepšie, ako dokázala. Vo chvíli
vypuknutia občianskej vojny a genocídy v roku 1994 bola stále
v Kibehu. Stala sa svedkom masakry a genocídy vykonanej na nevinných.
Nepochybne sa nemýlila, keď s bôľom pochopila posolstvo zjavení,
predovšetkým to z 15. augusta 1982, a snažila sa ho spojiť s tragédiou, ktorá
sa dotkla celého kraja a dokonca susedných štátov.
Nathalie, ktorá hlboko prežívala vojnovú drámu, musela na počiatku júla
1994 opustiť Kibeho na prosbu svojho biskupa, aby si našla bezpečnejšie miesto.
Istý čas sa zdržiavala na biskupskom úrade v Gikongore. Odtiaľ sa vydala na
ďalšiu cestu s ostatnými utečencami – s kňazmi, bratmi
a rehoľnými sestrami rôznych národností – do Bukavu vo vtedajšom
Zaire. Na niekoľko mesiacov našla strechu nad hlavou v kláštore sestier
trapistiek v opátstve Matky Božej Svetla neďaleko mesta Bukavu. Potom, do
mája 1996, bola hosťom komunity dcér Márie Kráľovnej apoštolov. Odtiaľ ju náhlivo
previezli do Nairobi na liečenie.
Do Rwandy sa mohla vrátiť až začiatkom decembra 1996. Našťastie sa do Kibeha
vrátili sestry benebikira, aby znovu otvorili kláštor, strednú školu
a zdravotné stredisko. To posmelilo Nathalie k návratu domov po dvoch
rokoch neprítomnosti. Odvtedy aktívne a s oddanosťou pracuje pre
Máriinu svätyňu a ochotne sa pripája k modlitbám pútnikov. Často
práve ona prijíma individuálnych pútnikov, pomáha im a nasmeruje ich ku
kňazovi.
Členovia jej rodiny bývajú v okolí desiatich kilometrov od Kibeha
a kresťania z rodnej farnosti (Muganza) ju z času na čas
navštevujú. Jej otec Laurent Ngango ešte žije, zatiaľ čo mama Gaudence
Mukabaziga zomrela na maláriu 17. októbra 1998.
Marie-Claire sa narodila v roku 1961 v Rusekere, v súčasnom dištrikte Nyamagabe, vo farnosti Mushubi v diecéze Gikongoro. Jej otec sa volal Basera a matka Véronique Nyiratuza. Pokrstená bola 12. augusta 1966 vo veku päť rokov. V čase zjavení chodila do štvrtej triedy strednej školy v Kibehu. Ako vizionárka je známa predovšetkým z posolstva o kaplnke Siedmich bolestí Najsvätejšej Panny Márie, čo ide ruka v ruke s naliehavou výzvou na pokánie: „Ukážte pokánie, kajajte sa, kajajte sa!” Takto cez ústa Marie Claire hovorila k ľudskému pokoleniu Panna, ktorá si ju vyvolila, aby rozširovala jej posolstvo: „Rozjímajte o umučení Pána Ježiša a o hlbokej bolesti jeho Matky. Modlite sa ruženec, najmä sedembolestný, aby ste dostali milosť pokánia.“
viacJej prvé zjavenie sa odohralo v utorok 2. marca 1982, posledné 15. septembra 1982. Zjavenia teda trvali len šesť mesiacov a pätnásť dní. V júli 1983 Marie-Claire s výbornými výsledkami ukončila strednú školu s diplomom na úrovni A3, ktorý ju oprávňoval vykonávať povolanie učiteľky na základnej škole. Od septembra 1983 učila najprv v rodnej farnosti Mushubi, následne od septembra 1987 v Kigali. Marie-Claire sa 22. augusta 1987 vydala za Elie Ntabadahiga z jej rodnej farnosti. Elie bol akademickým učiteľom a novinárom Orinfor (Rwandského informačného úradu). V predvečer genocídy v roku 1994 bol už pridelený do služby Primature. Obidvaja tvorili šťastný pár, no ich manželstvo bolo, žiaľ, bezdetné, aj keď veľmi túžili mať deti.
Bývali v Kigali, vo štvrti Gatsata, cez ktorú viedla cesta do Byumba. Práve v tejto štvrti ich zaskočila genocída v roku 1994. Spolu s inými utečencami boli nasmerovaní do Byumba, ktoré sa považovalo za bezpečnú zónu. Ocitli sa vo veľkej skupine bezbranných civilistov, ktorých tam povraždili. Presný dátum a okolnosti smrti ešte neboli objasnené. Svedkovia hovoria, že Marie-Claire bola zabitá, keď chcela brániť alebo nájsť manžela, alebo že bola unesená spolu s inými obeťami na neznáme miesto.
Pravda je, že v Kibehu nielen tri skôr spomenuté vizionárky tvrdili, že zažili privilégium zjavení, hoci len ony boli oficiálne uznané Cirkvou. Po Marie-Claire, tretej v chronológii zjavení v Kibehu, sa objavilo mnoho iných rozličného pôvodu: jeden chlapec a dievčatá, mladé aj trochu staršie, vzdelané aj nevzdelané. Niektorí tvrdili, že mali zjavenia samotného Ježiša.
viacRok po prvých zjaveniach, 28. novembra 1982, počet domnelých vizionárov vzrástol na štrnásť a o dva roky neskôr, teda 28. novembra 1983, ich bolo 33! Potom ten počet ďalej rástol a zahŕňal už aj ľudí z iných regiónov krajiny. Niektorí tvrdili, že mali zjavenia Panny Márie, iní, že Ježiša, a ďalší tvrdili, že sa im zjavil Ježiš aj Mária.
V tejto neprehľadnej situácii bolo pre cirkevné autority ťažké uchopiť pravdu.
Navyše, pokiaľ išlo o zjavenia, určité osoby sa snažili do toho miešať, chceli sa rozprávať s vizionármi alebo ich zneužiť na vlastné ciele.
Cirkev, ktorá robila vlastné bádania, založila v roku 1982 dve komisie, lekársku a teologickú, aby zblízka a odborným spôsobom pozorovala udalosti v Kibehu. Obidve komisie, každá vo svojej oblasti, ihneď začali pracovať. To, že zjavenia trvali dlho, nezmenšilo horlivosť, s akou pracovali členovia komisií, ktorí mali na zreteli nestrannosť, trpezlivé a pokojné preskúmanie faktov, bez akéhokoľvek skreslenia a unáhlenosti. Obe komisie pracovali v súlade s direktívami všeobecnej Cirkvi, ktoré boli oficiálne prijaté 24. februára 1978.
Z dôvodu veľkého počtu ľudí, ktorí tvrdili, že sú vizionári, a ich domnelé zjavenia sa odohrávali v rozličnom čase, členovia komisií prijali metódu, tak ako je to v prípade každého vedeckého skúmania, ktorá umožňovala dospieť k uspokojivým a správnym výsledkom. Preto vybrali prvých osem vizionárov, ktorých zjavenia sa odohrávali medzi 28. novembrom 1981 a 28. novembrom 1982. Týchto osem prvých vizionárov, bolo vybratých ako vzorka na všeobecné pozorovanie, no nezanedbávalo sa ani pozorovanie iných domnelých vizionárov. Bola to len metóda práce, ktorú si vybrali komisie, a nie potvrdenie ich domnelých zjavení. Spomínané komisie vypracovali niekoľko správ, ktoré predložili biskupovi diecézy Butare, ku ktorej vtedy patrilo Kibeho. Keď bola v roku 1992 vytvorená diecéza Gikongoro, všetko, čo malo nejaký súvis so zjaveniami v Kibehu, bolo odovzdané novej diecéze. Na jej čelo bol ustanovený biskup Augustin Misago, ktorý bol jedným z členov teologickej komisie. Obe komisie naďalej plnili svoje úlohy a boli posilnené o niekoľko nových spolupracovníkov.
Po dvadsiatich rokoch komisie ukončili svoju prácu. Výsledky, ku ktorým dospeli, ukázali, že len tri dievčatá splnili kritériá vierohodnosti a dôvery v to, čo sa týkalo zjavení v Kibehu. Biskup Gikongora Augustin Misago po dohode s členmi oboch komisií a v súlade s cirkevným magistériom v Ríme, ako aj po súhlase Konferencie biskupov Rwandy 29. júna 2001 zverejnil vyhlásenie obsahujúce konečné rozhodnutie o skutočnostiach nazvaných ako zjavenia v Kibehu.
Áno, Panna
Mária sa zjavila v Kibehu 28. novembra 1981 a počas nasledujúcich
mesiacov. Jestvuje viac dobrých dôvodov tomu veriť, ako to poprieť.
Z tohto dôvodu si len tri prvé vizionárky zasluhujú, aby boli uznané za
autentické: ide o Alphonsine MUMUREKE, Nathalie MUKAMAZIMPAKA a Marie-Claire
MUKANGANGO. Panna sa im predstavila ako „Nyina wa Jambo“, čo znamená „Matka
Slova“: to je synonymom „Umubyeyi w´Imana“, čo znamená „Božia Matka“, ako to
vysvetlila. Tieto Máriine vizionárky hovoria, že ju videli raz so zopätými
a inokedy s rozpaženými rukami.
Viacero
dôvodov potvrdzuje výber troch, teraz uznaných vizionárok. Tieto vizionárky,
ktoré navzájom spája dobre upevnené historické puto, samy obsadili miesto
(zjavení) počas niekoľkých mesiacov,
prinajmenšom do júna 1982. Navyše, to ony hovorili veľa o Kibehu ako
o mieste zjavení a pútí a vďaka nim zástupy prichádzaliaž do konca týchto udalostí.
No
predovšetkým iba Alphonsine, Nathalie a Marie-Claire uspokojivo spĺňajú
kritériá stanovené Cirkvou, pokiaľ ide o súkromné zjavenia a videnia.
Naopak, vývoj údajných neskorších vizionárov, najmä po skončení ich zjavení,
odhaľuje ich konkrétne a viac-menej znepokojivé osobné situácie, ktoré
posilňujú už existujúce výhrady voči ich osobám a odrádzajú cirkevné
autority od toho, aby ich veriacim odporúčali.
V prípade troch uznaných vizionárok, ktoré napokon stoja na počiatku slávy
Kibeha, neexistuje nič, čo by počas trvania zjavení povedali alebo urobili, čo
by bolo v protiklade s vierou alebo kresťanskou morálkou. Ich
posolstvo sa úplne zhoduje so Svätým písmom a so živou tradíciou Cirkvi.
Biskup
Gikongora pridáva ešte ďalší argument: „Pri posudzovaní udalostí
a posolstiev treba brať do úvahy len verejné zjavenia. Verejné sú také
zjavenia, ktoré sa konali v prítomnosti viacerých svedkov, čo však
nevyhnutne neznamená zástup. Významné obdobie týchto zjavení sa skončilo
v roku 1983. Všetko ostatné, čo sa po tomto dátume v Kibehu povedalo
alebo vykonalo, v skutočnosti neprinieslo nič nové vzhľadom na to, čo
bolo známe predtým, či už sa to týkalo posolstiev, alebo znamení vierohodnosti.
Rovnako aj v prípade Alphonsine, ktorá napriek tomu priťahovala ľudí až do
konca svojich zjavení.“
Áno, Panna Mária sa zjavila v Kibehu 28. novembra 1981 a počas nasledujúcich mesiacov. Jestvuje viac dobrých dôvodov tomu veriť, ako to poprieť.