V Rwande sa zjav​ila Panna Mária 

Panna M​ária v Kibehu sa predstavila sl​​ova​​mi
„​Nyina wa Jambo“, 
čo znamená „Matka Slova“

Všetko sa začalo 28. novembra 1981, keď žiačka kolégia Alphonsine Mumureke tvrdila, že videla Paniu neopísateľnej krásy, ktorá sa predstavila menom „NYINA WA  JAMBO“, čo znamená „Matka Slova“. Domnelá vizionárka juokamžite spoznala ako blahoslavenú Pannu Máriu, matku Ježiša, nášho Spasiteľa. Táto udalosť sa neskôr opakovala v istých viac alebo menej vzdialených intervaloch.  

Ako teda došlo k tomu, že sa Kibeho preslávilo ako miesto zjavení? 

Zjavenia z Kibeha často obsahovali rituály a symboly. Tak požehnanie vody, ako aj   požehnanie zástupov ľudítouto vodou a spomienkových predmet​ov, ktoré si pútnici priniesli. Obrady požehnania zvyčajne sprevádzali texty, ktorých obsah zodpovedá modlitbám na príhovor. Okrem iných symbolov môžeme uviesť tiež „pole kvetov“ alebo „stromy“,ktorévizionári  začali na žiadosť Panny polievať. Tieto „kvety“ alebo „stromy“ rôznych druhov a vlastností by mohli symbolicky vyjadrovať ľudí po prijatí posolstva Panny: čím viac bude obrátení, tým viac sa „kvetinové pole“ bude rozširovať.  

Posolstvo z Kibeha zostáva ešte aj dnes aktuálne a dotýka sa sŕdc. 

V dejinách Cirkvi boli uznané zjavenia často výstražným signálom, aby nabádali svet k obráteniu. Mali za úlohu otriasťspiacimi svedomiami, aby ich udržali bdelé v očakávaní druhého Kristovho príchodu. Boli nutnými pripomienkami, prispôsobenými duchovnej situácii aktuálnej doby.
Podľa domnelých vizionárov posolstvo Márie odovzdané v Kibehu „nie je určené iba pre jednu osobu a netýka sa len nejakých chvíľ, ale je určené pre všetkých, pre celý svet“.  

VIAC

Obsah posolstva z Kibeha

Medzi faktmi, ktoré by mali slúžiť ako podklad na uznanie vierohodnosti zjavení v Kibehu, je jedným z najdôležitejších nepochybne obsah „rozhovorov“ vizionárov, hodnota posolstva. Zjavení v Kibehu bolo celkom iste mnoho a z hľadiska času tiež trvali veľmi dlho. Podstatné časti posolstva však boli odovzdané počas prvých dvoch rokov zjavení, to znamená pred koncom roka 1983. Panna Mária odovzdáva svojim vizionáromrôzne posolstvá , ale nie protikladné; ľahko v nich možno rozpoznať mnoho spoločných bodov. Obmedzíme sa tu na krátky prehľad. Toto posolstvo by sa mohlo redukovať približne na nasledujúce témy:  

Len tri prvé vizionárky boli uznané za autentické

Alphonsine MUMUREKE

Alphonsine sa narodila 21. marca 1965 v meste Cyizihira vo farnosti Zaza, diecéza Kibungo. 

VIAC

Nathalie MUKAMAZIMPAKAve 

Nathalie Mukamazimpaka sa narodila v roku 1964 v Munini, farnosť  Muganza, diecéza Gikongoro. 

VIAC

Marie-Claire MUKANGANGO

Marie-Claire sa narodila v roku 1961 v Rusekere, vo farnosti Mushubi v diecéze Gikongoro. 

VIAC

Viacero dôvodov potvrdzuje výber troch teraz uznaných vizionárok. Tieto vizionárky navzájom spája pevné historické puto, samy zaujali miesto (zjavení) počas niekoľkých mesiacov, prinajmenšom do júna 1982. Navyše to ony rozprávali veľa o Kibehu ako o mieste zjavení a pútí a vďaka nim zástupy prichádzaliaž do konca týchto udalostí. 
Predovšetkým sú to však Alphonsine, Nathalie a Marie-Claire, ktoré uspokojivo spĺňajú  kritériá stanovené Cirkvou, pokiaľ ide o súkromné zjavenia a videnia. Naopak, vývoj údajných neskorších vizionárov, najmä po skončení ich zjavení, odhaľuje ich konkrétne  a viac-menej znepokojivé osobné situácie, ktoré posilňujú už existujúce výhrady voči ich osobám a odrádzajú cirkevné autority od toho, aby ich odporúčali veriacim.
Alphonsine Mumureke a neskôr tiež Nathalie Mukamazimpaka hovorili, že s Pannou Máriou uskutočnili niekoľkohodinovú „mystickú cestu“ na „miesta“, ktoré opisovali symbolickým jazykom pripomínajúcim také skutočnosti, ako je peklo, očistec a nebo, ale slovníkom, ktorý je úplne odlišný od slovníka katechizmu.     

Prvé reakcie okolia

Pochybnosti

    Prvé reakcie, vyvolané týmito nevšednými udalosťami v komunite školy, ako aj mimo nej, vôbec neboli príjemné: objavili sa rôznorodé stanoviská, počínajúc skepticizmom, ktorý sa obával podvodu, až po viac-menej nadšený súhlas, čo však mohlo spôsobiť nadmernú dôverčivosť a neznášanlivosť. Spočiatku považovali Alphonsinu buď za psychicky chorú, alebo za nešťastné dievča opantané zlými duchmi, alebo za slabú žiačku, ktorá chce jednoducho zahrať divadlo, aby ju lepšie prijali v škole vedenej sestrami Benebikira.  

Postoj

V tejto škole sa objavili hlasy, ktoré sa domáhali dôkazov. Vznikla otázka, či tobola naozaj svätá Panna, ktorá ich ráčila navštíviť. Uverili by tomu, keby sa ukázala aj iným okrem úbohej Alphonsine. Okrem toho sa skupina žiakov charizmatickej obnovychopila iniciatívy a zorganizovala novénu počas prvého decembrového týždňa roku 1981 s cieľom žiadať o osvietenie pri vyjasnení tejto udalosti. Na druhej strane iní bez váhania pristúpili k testovaniu Alphonsine, aby ju podrobili skúške vo chvíľach zjavenia.  

Verifikácia

Verejná mienka sa snažila všetkými prostriedkami nájsť prirodzené vysvetlenie tejto udalosti, ale bez veľkého úspechu. Vzhľadom na súbor prekvapujúcich faktov, ktoré prekračovali bežné ľudské chápanie, sa aj napriek kritike a námietkam rôzneho druhu proti zjaveniam dosť rýchlo začalo formovať súhlasné hnutie v škole v Kibehu aj mimo nej. Už pred vianočnými prázdninami v roku 1981 sa skupina „obrátených“ žiakov a profesorov horlivo prejavovala na modlitebných stretnutiach s Alphonsine, počas ktorých sa modlili ruženec a spievali piesne k úcte Panny Márie.

Viac

Prečo Emanuel Segatashya nie je na zozname uznaných vizionárov?

Prečo zjavenia Emmanuela​ Segatashya neboli Cirkvou oficiálne uznané?

Vyjadrenie biskupa J. E. Augustyn Misago

"Medzi vizionárov z Kibeho patril aj istý Emanuel Segatashya. V rokoch 1986-88 precestoval mnohé regióny Konga a zapôsobil na davy ľudí, ktorí si prišli vypočuť jeho posolstvo. Prečo nie je na zozname uznaných vizionárov?
Emanuel Segatashya bol skutočne pôsobivý chlapec, ktorý tvrdil, že sa mu zjavil Ježiš. Ak sme si to neuvedomili, bolo to preto, že: mali sme pochybnosti o povahe jeho extáz; po návrate z Konga sa u neho prejavili duševné poruchy. Až do svojej smrti v roku 1994 bojoval s touto chorobou, ktorá sa nedala vyliečiť. Tretím dôvodom našej opatrnosti voči nemu je samotný obsah jeho posolstva s milenaristickým nádychom. Jeho posolstvo hovorilo o blížiacom sa Kristovom návrate na zem a o konci sveta. Cirkev je voči takýmto posolstvám opatrná. Bolo by nerozvážne za neho ručiť." J. E. Augustyn Misago

Modlitba ruženca k siedmim bolestiam Panny Márie

Tento ruženec nás naučila sama Panna Mária prostredníctvom Marie-Claire Mukangango, keď sa jej zjavila 6. marca 1982. V tento deň jej najsvätejšia Panna určila misiu šíriť ho do celého sveta.  V prvých dňoch Panna Mária prosila Marie-Claire, aby sa sama modlila ruženec aspoň dva razy do týždňa, predovšetkým v utorok a piatok. 

Nemôžeme naozaj hľadať Máriu, ak sa zo všetkých síl nebudeme približovať k Ježišovi.

Teším sa z tohto oživenia viery a modlitby a vzdávam za to vďaky Pánovi. Vyzývam duchovných pastierov, aby boli pozornejší k tomuto hnutiu náboženskej obnovy, aby ho usmerňovali na cestách evanjelia Ježiša Krista a zabezpečili mu pevný doktrinálny základ vďaka neprestajnej formácii veriacich, zvlášť čo sa týka ľudovej zbožnosti v Cirkvi.       

 V tejto súvislosti sa domnievam, že je vhodné zdôrazniť najmä spojitosť medzi oddanosťou voči Márii a väčšou láskou ku Kristovi a k našim blížnym. Vskutku, najsvätejšia Panna Mária nás vedie k láske, ktorú cíti k svojmu BožiemuSynovi. Jej jediným želaním je vidieť nás zjednotených v Kristovi, žijúcich jeho životom a uskutočňujúcich jeho učenie. On je „cesta, pravda a život“ a „nik nepríde k Otcovi, iba cezo mňa“ (porov. Jn 14, 6). „Lebo jeden je Boh a jeden prostredník medzi Bohom a ľuďmi – človek Kristus Ježiš, ktorý vydal seba samého ako výkupné za všetkých“ (1 Tim 2, 5 – 6). To je teda on, náš Pán a Spasiteľ, ktorého musíme predovšetkým hľadať; a Mária nás privádza k Ježišovi, ukazuje nám cestu a nabáda nás, aby sme robili všetko, čo Ježiš od nás žiada (porov. Jn 2, 5).
Mons. J. B. Gahamanyi